Franchisingyrittäjyys houkuttelee naisia Suomessa – toisin kuin muualla
Franchising tarjoaa Suomessa monelle naiselle turvallisen väylän yrittäjyyteen, ja naisia on noin kaksi viidestä franchisingyrittäjästä. Kansainvälisessä vertailussa Suomi erottuu edukseen, sillä usein naisten osuus on selvästi pienempi.
Yli 40 % Suomen franchisingyrittäjistä on naisia, ja osuus on pysynyt vakaana jo vuosia. Tiedot selviävät Suomen Franchising-Yhdistys ry:n (SFY) vuosittaisesta Franchising Barometri -selvityksestä.
Huomionarvoista on, että kaikista Suomen yrittäjistä naisia on 33 %, ja Suomen Yrittäjien mukaan naisyrittäjien määrä on laskussa. Franchisingyrittäjyys on siis naisille houkuttelevampaa kuin yrittäjyys yleisesti ottaen.
– Monissa muissa maissa on haasteellista saada naisia yrittäjiksi franchisingketjuihin, mutta Suomessa tätä ongelmaa ei ole. Meillä on historiallisestikin ajatellen hyvin tasa-arvoinen yhteiskunta, joten on itsestään selvää, että moni nainen toimii yrittäjänä, sanoo Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
– SFY:n jäsenketjut tekevät yrittäjärekrytoinnissa erittäin hyvää työtä, eikä siinä korosteta sukupuolta. Tilastonumeroiden takana on ketjujen ja niiden yrittäjien välisen yhteistyön voima sekä ketjun tuen merkitys, minkä naiset ovat hyvin oivaltaneet.
Kyselyssä naisyrittäjät enemmistönä kaupan alalla
Suomen Franchising-Yhdistyksen teettämän Franchising Barometrin tarkoitus on koota joka vuosi tuore kuva Suomen franchisingsektorin tilasta. Tutkimuksen toteutuksesta vastaa ketjuista riippumaton asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting.
Tänä vuonna kyselyyn vastasi toimitus- tai liiketoimintajohtaja tai muu johdon edustaja 122 ketjusta. Niissä on yhteensä 4 183 toimipaikkaa tai muuta yksikköä.
Haastatelluissa ketjuissa on yhteensä 1 006 naispuolista yrittäjää, mikä on 40,5 % kaikista niiden yrittäjistä. Kaupan alalla naisyrittäjien osuus on 52,8 %, HoReCa-alalla 37,1 %, kuluttajapalveluissa 43,7 % ja B2B-palveluissa 29 %.
– Vertailupintaa antaa esimerkiksi se, että Saksan franchisingyhdistyksellä Deutscher Franchiseverbandilla on erikoisohjelmia, joilla pyritään tukemaan naisyrittäjyyttä. Heillä naisten osuus franchisingalalla on toistaiseksi alle 20 prosenttia, Juha Vastamäki kertoo.
Euroopan Vuoden Franchisingyrittäjä on suomalaisnainen
Suomalaista naisyrittäjyyttä on tänä syksynä päästy juhlimaan ulkomailla asti, sillä Euroopan parhaana franchisingyrittäjänä palkittiin oululainen Sari Körkkö. Hänen voittonsa julkistettiin syyskuussa European Franchise Awards -gaalassa Brysselissä.
– On upeaa, että suomalainen ylipäätään on Euroopan paras – ja vieläpä tuollaisella alalla, jolla on joka maassa tuhansittain yrittäjiä, Vastamäki iloitsee.
Alina-kotihoitoketjussa toimiva Körkkö ryhtyi yrittäjäksi vasta tehtyään pitkän uran sairaanhoitajana. Hän toimii muun muassa naisvaltaisella hoiva- ja hoitoalalla hyvänä esimerkkinä muille yrittäjyyttä pohtiville ammattilaisille.
– Franchisingyrittäjäksi ryhtyminen on helppoa ja turvallista, joten se sopii oivallisesti esimerkiksi uranvaihtajille ja maahanmuuttajataustaisille henkilöille. He voivat hyötyä erityisesti valmiiksi hiotusta konseptista ja ketjun tarjoamasta tuesta, Vastamäki sanoo.
Lisätiedot:
Mediatiedote: Franchising Barometri 2025: Franchisingketjut luottavat kasvuun ja palkkaavat lisää väkeä
toiminnanjohtaja Juha Vastamäki, Suomen Franchising-Yhdistys ry
050 337 5768 / juha.vastamaki@franchising.fi
franchisingasiantuntija Henri Laakso, FranCon Franchise Consulting
050 55 35 799 / henri.laakso@francon.fi
Yritykset positiivisia tuoreessa tutkimuksessa: Franchisingketjut luottavat kasvuun ja palkkaavat lisää väkeä
Lähes kaksi kolmesta franchisingketjusta Suomessa aikoo kasvaa seuraavan vuoden kuluessa. Ketjut sekä perustavat uusia yksiköitä että palkkaavat lisää työntekijöitä. Tiedot selviävät juuri valmistuneesta Franchising Barometri 2025 -selvityksestä.
Suomalaisilla franchisingyrityksillä on tällä hetkellä huomattavasti positiivisempi tilanne ja näkymät kuin pk-yrityskentällä yleisesti, osoittaa Suomen Franchising-Yhdistys ry:n teettämä Franchising Barometri -selvitys.
Vuosittain toteutettavan Franchising Barometrin tarkoitus on koota tuore kuva Suomen franchisingsektorin tilasta. Samalla selvitys luotaa franchisingketjujen lähiajan näkymiä ja niiden johdon ajatuksia franchisingsektorin kehityssuunnasta.
– Tämänkertaisissa vastauksissa näkyy franchisingyrittäjien ja -ketjujen välisen yhteistyön voima ja sen pohjalta rakentuva franchisingalan resilienssikyky. Franchising tarjoaa yksittäiselle yrittäjälle turvallisen ja hiotun toimintamallin, jonka avulla hän voi kehittää liiketoimintaa tavoitteellisesti ja kestävästi. Ketjulta saatava tuki, kokemus ja osaaminen sekä verkosto tekevät franchisingista liiketoimintamallin, joka kantaa epävarmojenkin aikojen yli, toteaa Suomen Franchising-Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
Kun Franchising Barometrin tietoja verrataan tuoreeseen pk-yritysbarometriin, franchisingsektorilla näkymät ovat selvästi paremmat kuin muulla yrityskentällä: Kaikista pk-yrityksistä ainoastaan 14 % aikoo lisätä henkilöstön määrää seuraavan vuoden aikana ja 11 % ennakoi henkilöstönsä määrän vähenevän. Sen sijaan Franchising Barometriin vastanneista ketjujohtajista peräti 48 % kertoi, että työntekijöiden määrä kasvaa heidän ketjunsa yksiköissä seuraavan vuoden aikana. 47 % vastasi tilanteen pysyvän ennallaan ja vain 5 % ennakoi määrän laskevan.
Franchising Barometrissa enemmistö kaupan alan vastaajista arvioi, että työntekijämäärä säilyy ennallaan, kun taas muilla aloilla vähintään puolet vastaajista uskoi työntekijämäärän kasvavan.
Valtava työllistävä vaikutus
Tutkimuksen toteutuksesta vastasi ketjuista riippumaton asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting. Kysely tehtiin kesä–elokuussa 2025 ja siihen vastasi toimitus- tai liiketoimintajohtaja tai muu johdon edustaja 122 ketjusta. 38 vastaajaa edusti ravintola-alan ketjua, 38 kuluttajapalvelualoja, 25 yrityspalvelualoja ja 21 vähittäiskaupan alaa. Vastaajien joukossa olivat muun muassa kaikki Suomen Franchising-Yhdistyksen suurimmat jäsenketjut.
Haastatelluissa ketjuissa on yhteensä 4 183 toimipaikkaa tai muuta yksikköä. 64 % vastaajista kertoi, että seuraavan vuoden aikana yksikkömäärä kasvaa. Vahvimmin kasvua ennakoivat HoReCa-alalla ja B2C-toimialoilla toimivat ketjut – kummassakin 76 %. Maltillisempia vastauksissaan olivat kaupan alan ja B2B-toimialojen ketjujohtajat, joista kuitenkin lähes puolet kertoi kasvusta.
Haastatelluissa ketjuissa on kaikkiaan 2 487 yrittäjää. Heistä yksinyrittäjiä on vain 295 eli 11,9 %. Keskimäärin yhdessä yksikössä on 8,5 työntekijää. Franchisingyritykset ovat siis merkittävästi keskimääräistä yritystä suurempia työllistäjiä, sillä Tilastokeskuksen mukaan kaikista Suomessa toimivista yrityksistä noin 72 % ei työllistä ainuttakaan työntekijää.
– Luvut osoittavat, että franchising on merkittävä työllistäjä ja kasvun moottori suomalaisessa yrityskentässä. Kokonaisuudessaan franchisingsektori työllistää Suomessa arviolta 100 000 henkilöä, ja ketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli 7 miljardia euroa, kertoo Juha Vastamäki.
Lisätiedot:
toiminnanjohtaja Juha Vastamäki, Suomen Franchising-Yhdistys ry
050 337 5768 / juha.vastamaki@franchising.fi
franchisingasiantuntija Henri Laakso, FranCon Franchise Consulting
050 55 35 799 / henri.laakso@francon.fi
MEDIATIEDOTE 10.6.2025
”Miksi opetella kantapään kautta?” – Franchising on muita yrittämisen muotoja turvallisempi
Keskiviikkona 11.6. vietetään ensimmäistä kertaa kansainvälistä franchisingpäivää. Päivän tavoitteena on kertoa, millaisia mahdollisuuksia franchising tarjoaa yrittäjille ja mitä positiivisia vaikutuksia sillä on paikallisella ja yhteiskunnan tasolla. Suomessa tempaukseen osallistuvat Suomen Franchising-Yhdistys ry (SFY) ja sen jäsenketjut.
Franchisingyrittäjät pyörittävät monia suomalaisten arjesta tuttuja liikkeitä ja palveluita, kuten ravintoloita, kuntosaleja, kotihoitopalveluita ja paljon muita. Uuden merkkipäivän yhtenä tavoitteena on kertoa yrittämisestä kiinnostuneille, että franchising on tehokas ja turvallinen yrittäjyyden muoto.
– Haluamme, että useampi yrittäjyydestä haaveileva näkisi franchisingin ykkösvaihtoehtona. Miksi opetella kaikki kantapään kautta, kun toimialalta voi löytyä jo valmiiksi hiottu konsepti, jossa pääsisi toteuttamaan omaa näkemystään ketjun ja yrittäjäverkoston tukemana? Suomen Franchising-Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Lasse Piira nostaa.
– Franchisingyrittämisen turvallisuus näkyy muun muassa siten, että 90 % franchisingyrittäjistä jatkaa vielä viiden vuoden jälkeen, kun muista yrittäjistä noin puolet lopettaa muutaman ensimmäisen vuoden aikana. Franchising tarjoaa hienon mahdollisuuden työllistyä ja työllistää muita, SFY:n toiminnanjohtaja Juha Vastamäki kertoo.
Franchisingilla on merkittävä vaikutus paikallisesti ja yhteiskunnallisesti
Kansainvälinen franchisingpäivä on hyvä hetki myös asiakkaille pysähtyä miettimään, miten franchisingyrityksissä asioimalla voi tukea paikallista yrittäjää ja osaamista.
– Franchisingyrittäjä on paikallinen yrittäjä. Hän palvelee asiakkaita ja työllistää ihmisiä paikallisesti, vaikka hänellä onkin tukenaan tunnettu tai jopa kansainvälinen brändi. Nykyään kun paljon puhutaan harmaasta taloudesta, voi franchisingyrityksessä asioida turvallisin mielin, sillä ketjun puolelta yrittäjä velvoitetaan noudattamaan yhteisiä standardeja, Juha Vastamäki sanoo.
Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250. Niiden yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 7 miljardia euroa, ja franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää. Vastamäen mukaan tilanne on kansainvälisesti sama kuin Suomessa: ketjujen brändit saattavat olla hyvin tunnettuja, mutta suuri yleisö ei silti tiedä, että kyse on franchisingketjuista.
– Kansantalouden kannalta tämä yrittäjyyden muoto on merkittävä asia, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa franchisingin osuus bruttokansantuotteesta on lähes kolme prosenttia. Kokonaisuutta ei ehkä nähdä, koska se muodostuu lukuisista eri brändeistä eri toimialoilla.
Merkkipäivänä juhlitaan yrittäjiä ja yrittäjyyttä
Franchisingketjut eri maissa juhlivat merkkipäivää eri tavoin. Esimerkiksi suomalainen siivous- ja kiinteistöhoitoalan franchisingketju Laatutakuu osallistuu päivään nostamalla sosiaalisessa mediassa esiin ketjunsa yrittäjätarinoita.
– Haluamme näyttää, millaisia tarinoita ketjumme yrittäjien taustalta löytyy. Franchisingin oma merkkipäivä on ketjussamme otettu ilolla vastaan, ja tulevina vuosina tarkoituksena on suunnitella sen ympärille enemmänkin toimintaa, Laatutakuun toimitusjohtaja Henri Häyrinen sanoo.
Suomen Franchising-Yhdistys kannustaa muitakin jäsenketjujaan ja ketjujen yrityksiä ideoimaan vapaasti, millä tavalla ne voisivat juhlistaa kansainvälistä franchisingpäivää ja millä tavalla yhteiset viestit voisivat näkyä eri kanavissa.
– Toivomme, että jokainen yrittäjä osaa olla ylpeä omasta tekemisestään ja siitä, miten tärkeä osa suomalaista yhteiskuntaa he ovat. Franchisingyrittäjä voi täysin perustellusti olla rinta rottingilla! Lasse Piira kehottaa.
Asiakkaille Piiralla on selkeä toive: että he asioisivat paikallisissa franchisingyrityksissä vuoden kaikkina päivinä, mutta aivan erityisesti 11.6.
Kansainvälistä franchisingpäivää vietetään jatkossa vuosittain, aina kesäkuun toisena keskiviikkona. Päätöksen teki World Franchise Council (WFC), joka on kansallisten franchisingyhdistysten kattojärjestö. Siihen kuuluu yli 40 jäsentä, joista yksi on Suomen Franchising-Yhdistys ry (SFY).
Lisätiedot:
toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys ry
050 337 5768 / juha.vastamaki@franchising.fi
MEDIATIEDOTE 15.5.2025
Uusi kansainvälinen merkkipäivä 11.6. – kasvavalle franchisingille lisähuomiota
Franchisingyrittäjyyttä ja -ketjuja juhlistetaan kesäkuussa kansainvälisellä franchisingpäivällä samanaikaisesti ympäri maailmaa. Myös Suomen Franchising-Yhdistys ry ja sen jäsenketjut osallistuvat tempaukseen, joka järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Tavoitteena on kertoa muun muassa franchisingtoiminnan laajuudesta ja nostaa esiin paikallisia yrittäjiä.
Keskiviikko 11. kesäkuuta on julistettu kansainväliseksi franchisingpäiväksi. Päätöksen teki World Franchise Council (WFC), joka on kansallisten franchisingyhdistysten kattojärjestö. Siihen kuuluu yli 40 jäsentä, joista yksi on Suomen Franchising-Yhdistys ry (SFY).
WFC:n mukaan uuden merkkipäivän tarkoituksena on juhlia franchisingia sekä lisätä niin päättäjien kuin suuren yleisön tietoja tästä yrittäjyyden muodosta. Jatkossa merkkipäivää vietetään vuosittain, aina kesäkuun toisena keskiviikkona.
– Kansainvälinen franchisingpäivä on erittäin hyvä asia tiedonjakamisen sekä franchisingin merkityksen ja potentiaalin korostamisen kannalta, sanoo SFY:n toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
– Asiakkaat pitävät usein pienyrittäjien tukemista tärkeänä. On tärkeää muistuttaa, että myös franchisingyrittäjä on paikallinen yrittäjä. Hän palvelee asiakkaita ja työllistää ihmisiä paikallisesti, vaikka hänellä onkin tukenaan tunnettu tai jopa kansainvälinen brändi, Vastamäki toteaa.
Franchising on keskeinen osa kansantaloutta
Vastamäen mukaan tilanne on kansainvälisesti sama kuin Suomessa: ketjujen brändit saattavat olla hyvin tunnettuja, mutta suuri yleisö ei silti tiedä, että kyse on franchisingketjuista. Siksi on tarpeen kertoa, mitä franchising käytännössä tarkoittaa ja millaisia mahdollisuuksia yrittäjyyteen se tarjoaa.
Työelämässä tapahtuu tällä hetkellä paljon muutoksia, ja moni kokee epävarmuutta työpaikkojen säilymisestä. Siinä tilanteessa yrittäjyys saattaa tuntua kiinnostavalta vaihtoehdolta. Esimerkiksi Suomen Yrittäjät on kertonut, että yrittäjyyden suosio kasvaa nuorten keskuudessa.
– Myös kiinnostus franchisingia kohtaan on lisääntynyt. Franchising on tavallista turvallisempi tapa toimia yrittäjänä, koska yrittäjä saa käyttöönsä valmiiksi hiotun konseptin sekä ketjun ja yrittäjäverkoston tuen. Turvallisuus näkyy muun muassa siten, että 90 % franchisingyrittäjistä jatkaa vielä viiden vuoden jälkeen, kun muista yrittäjistä noin puolet lopettaa muutaman ensimmäisen vuoden aikana, Vastamäki kertoo.
– Franchising tarjoaa mahdollisuuden työllistyä ja työllistää muita. Kansantalouden kannalta tämä yrittäjyyden muoto on merkittävä asia, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa franchisingin osuus bruttokansantuotteesta on lähes kolme prosenttia. Kokonaisuutta ei ehkä nähdä, koska se muodostuu lukuisista eri brändeistä eri toimialoilla.
”Täysin perustellusti rinta rottingilla”
Franchisingketjut eri maissa juhlivat merkkipäivää eri tavoin. Kansainvälisissä verkostoissa Vastamäki on kuullut, että Isossa-Britanniassa suunnitellaan ohjelmaa koko viikon ajalle. Franchisingin edelläkävijöitä ovat myös esimerkiksi Kanada ja Saksa, joten toiminnanjohtaja odottaa kiinnostuneena, miten kansainvälinen franchisingpäivä näkyy näissä maissa.
Suomen Franchising-Yhdistys kannustaa omia jäsenketjujaan ja ketjujen yrityksiä ideoimaan vapaasti, millä tavalla ne voisivat juhlistaa kansainvälistä franchisingpäivää ja millä tavalla yhteiset viestit voisivat näkyä eri kanavissa.
– Toivomme, että jokainen yrittäjä osaa olla ylpeä omasta tekemisestään ja siitä, miten tärkeä osa suomalaista yhteiskuntaa he ovat. Franchisingyrittäjä voi täysin perustellusti olla rinta rottingilla!
Asiakkaille Vastamäellä on selkeä toive: että he asioisivat franchisingyrityksissä vuoden kaikkina päivinä, mutta aivan erityisesti 11.6.
– Juhlapäivänä yrittäjä varmasti ilahtuu, jos asiakas toivottaa hänelle hyvää franchisingpäivää.
Lisätiedot:
toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys ry
050 337 5768 / juha.vastamaki@franchising.fi
22.3.2025 10:40:00 EET | Suomen Franchising-Yhdistys ry | Tiedote
Jaa
Hoiva-alalla toimiva Alina on valittu Vuoden Franchisingketjuksi. Alina otti varsinaisen jättipotin, sillä ketjusta tulee myös Vuoden Franchisingyrittäjä Sari Körkkö ja lisäksi Alina nappasi kolmannen voittonsa myötä kiertopalkinnon pysyvästi itselleen. Palkinnot jaettiin Suomen Franchising-Yhdistyksen järjestämässä tapahtumassa perjantai-iltana.
Suomen Franchising-Yhdistys ry:n (SFY) Franny Awards -gaalassa on palkittu franchisingalan menestyjiä. Vuoden Franchisingketjuksi valittiin Alina, joka on Suomen ensimmäinen hoiva-alan franchisingketju. Samasta ketjusta tulee myös Vuoden Franchisingyrittäjä Sari Körkkö, joka toimii Alina-yrittäjänä Oulunsalossa.
Koska Alina valittiin vuoden parhaaksi franchisingketjuksi nyt jo kolmannen kerran, se saa ketjujen kiertopalkinnon pysyvästi itselleen, ja ensi vuonna alkaa kiertää uusi palkinto.
Voittajat valitsi SFY:n hallituksen asettama asiantuntijaraati, johon kuului muun muassa juridiikan, taloushallinnon ja rahoituksen ammattilaisia. Lisäksi ketjut saivat itse palkita menestyneitä yrittäjiään gaalassa.
– Palkinnot korostavat sekä yksilöiden onnistumisia että sitä yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja tukea, joka tekee franchisingista niin toimivan yrittäjyyden mallin, sanoo Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
Franchising tarjoaa turvallisemman reitin yrittäjäksi
SFY toimii franchisingyrittäjien ja -ketjujen edunvalvojana. Franny Awards -tapahtumalla yhdistys haluaa juhlistaa yrittäjien ja ketjujen parhaita saavutuksia sekä tarjota tilaisuuksia verkostoitumiseen. Gaalassa jaetaan kokemuksia ja parhaita käytäntöjä.
– Tällaisina haastavina aikoina tapahtuma muistuttaa myös franchisingin resilienssikyvystä. Franchising on tällä hetkellä houkuttelevampi vaihtoehto kuin koskaan aiemmin, koska se yhdistää yrittäjyyden ja ketjun tuen. Tätä aikaa leimaa epävarmuus vähän kaikesta, ja kuluttajien luottamus on alhaalla. Franchising tarjoaa yrittäjyyttä harkitsevalle erittäin turvallisen aloituksen, toteaa Vastamäki.
– Teettämämme barometri kertoo, että 90 % franchisingyrittäjistä toimii vielä viiden vuoden jälkeen, kun yleisesti ottaen noin puolet uusista yrityksistä lopettaa muutamassa vuodessa. Franchisingin riskittömyys tarkoittaa muun muassa sitä, että toiminta ei kompuroi heti alussa.
Vuoden Franchisingyrittäjä kasvoi sairaanhoitajasta johtajaksi
Vuoden Franchisingketjun valinnassa raati painottaa muun muassa vakiintunutta asemaa markkinoilla ja tuloksellista toimintaa. Sote-ala on kokenut suuria muutoksia hyvinvointialueuudistuksen vuoksi, ja vuoden 2024 aikana Alina keskittyi erityisesti kannattavan ja kestävän liiketoimintaympäristön luomiseen. Tuloksena Alina-yrittäjien yhteenlaskettu käyttökate nousi vuodessa 6 prosentista 11 prosenttiin.
Vuoden Franchisingyrittäjä puolestaan valitaan aina ketjujen asettamista ehdokkaista. Alina-ketju perusteli Sari Körkön ehdokkuutta kertomalla, että yrittäjäperheeseen kuuluva Körkkö on kasvanut sairaanhoitajasta johtajan rooliin. Yrittäjänä hän on luonut lisää työpaikkoja, ja hänen tiiminsä on laajentunut 15 henkilöön. Vuonna 2024 Körkön yrityksen liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 48 prosenttia ja kannattavuus 6 prosenttia.
Franny Awards 2025 -gaalassa palkittuja:
Vuoden Franchisingketju: Alina (Alina Hoivatiimi Oy)
Vuoden Franchisingyrittäjä: Sari Körkkö / Sarpan Kotihoito Oy, Alina-ketju
Elon ja Fennian Vuoden Suunnannäyttäjä: Riiholan perhe eli Kari, Riitta, Joni ja Jimi Riihola / K&R Riihola Oy, Kotipizza-ketju
Verisuren Turvallisuusteko-palkinto: Pancho Villa
SFY:n kultainen ansiomerkki: Heidi Stirkkinen / Kotipizza Group Oy
Selvitys: Franchisingketjut palkkaavat runsaasti lisätyövoimaa
1.10.2024 12:00:00 EEST | Suomen Franchising-Yhdistys ry | Tiedote
Jaa
Tuoreen Franchising Barometri -selvityksen mukaan valtaosa Suomessa toimivista franchisingketjuista on valmis työllistämään nykyistä enemmän sekä yrittäjiä että työntekijöitä. Samalla yhä useampi franchisingyrittäjä toimii yrittäjänä useammassa kuin yhdessä toimipisteessä.
Yli puolet Suomessa toimivista franchisingketjuista uskoo palkkaavansa lisää työvoimaa seuraavan vuoden aikana. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys ja rahoitusyhtiö CapitalBox.
Kyselyyn haastateltiin 120 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 25 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 41 kuluttajapalvelualojen ja 18 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingkenttää. Mukana olivat kaikki kymmenen suurinta franchisingketjua liikevaihdolla ja toimipaikkojen määrällä mitattuna.
56 prosenttia ketjujen päättäjistä arvioi, että heidän ketjunsa yksiköihin tarvitaan lisää työntekijöitä tulevan vuoden aikana. Yrityspalvelualojen ketjuissa henkilöstön määrän kasvuun uskoi jopa 72 ja ravintola-alan ketjuissa 64 prosenttia.
Kasvusta kertoo myös multi-unit- eli moniyksikköyrittäjyyden sekä multi-brand- eli monibrändiyrittäjyyden yleistyminen franchisingsektorilla. Moniyksikköyrittäjyydessä yrittäjä hallinnoi useita saman ketjun yksiköitä. Monibrändiyrittäjyydessä sama yrittäjä toimii yrittäjänä kahdessa tai useammassa eri ketjussa. Franchising Barometri -selvityksen mukaan jo joka viides franchisingyrittäjä on moniyksikköyrittäjä ja joka kuudes monibrändiyrittäjä.
”Moniyksikkö- ja monibrändiyrittäjyys ovat yrittäjälle ennen kaikkea tapoja kasvattaa liiketoimintaa”, kertoo yrittäjä Mirko Lännenpää. Lännenpää operoi yhtiökumppaninsa Janne Paalasen kanssa yhtätoista Pancho Villa -ketjun ja kahta Bär Bar -ketjun yksikköä.
”Kaikkiin ketjuihin ja kaikille toimialoille malli ei sovi, mutta oikeissa olosuhteissa monesta yksiköstä ja useammasta kuin yhdestä brändistä on merkittäviä synergiaetuja. Silloin mallista hyötyvät kaikki: työntekijät, yrittäjä ja ketjut.”
Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki on samaa mieltä.
”Erilaiset franchisingyrittäjyyden ja kasvun muodot ovat mahdollisuuksia sekä ketjuille että yrittäjälle. Franchisingyrittäjien kasvuhakuisuus kertoo suomalaisen franchisingtoiminnan kehittymisestä ja ammattimaistumisesta”, Juha Vastamäki sanoo.
Hyvät kasvunäkymät myös taloudellisesti haastavana aikana
Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 7 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan hyvinä. 73 prosenttia ketjuista uskoo, että ketjun yksiköiden yhteenlaskettu liikevaihto tulee kasvamaan seuraavan vuoden aikana.
Ketjujen kasvuhakuisuudesta kertoo myös se, että 63 prosenttia ketjuista arvioi ketjun yrittäjien määrän kasvavan tulevan vuoden aikana. Yrityspalvelualojen ketjuista 72 prosenttia ja kuluttajapalvelualojen ketjuista peräti 76 prosenttia uskoi yrittäjien määrän kasvuun.
”On ilahduttavaa nähdä, että franchisingketjut ja -yrittäjät luottavat kasvuun ja ovat halukkaita palkkaamaan uusia työntekijöitä ja investoimaan tulevaisuuteen myös taloudellisesti haastavana aikana, jolloin valtaosassa suomalaisista yrityksistä ei ole tarjolla lisää työtä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.
Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa
Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut ravintolaketju Pancho Villan Vuoden Franchisingketjuksi ja ketjun yrittäjän Kenth Vesterlundin Vuoden Franchisingyrittäjäksi. Palkinnot jaettiin perjantai-iltana 22.3. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -tapahtumassa.
Meksikolaishenkinen ravintolaketju Pancho Villa on toiminut vuodesta 2001 alkaen ja franchisingtoimintaa se on harjoittanut vuodesta 2003 alkaen. Suomalaislähtöiseen ja kotimaisessa omistuksessa olevaan ketjuun kuuluu tällä hetkellä 44 ravintolaa 30 paikkakunnalla. Vuonna 2023 ketjun ravintoloiden yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi lähes 15 prosenttia 40,5 miljoonaan euroon.
Pancho Villa on panostanut toiminnassaan erityisesti yrittäjien koulutukseen ja heidän liiketoimintansa kehittämiseen liikevaihtoa ja toimipaikkojen lukumäärää kasvattamalla. Vuonna 2023 suoritetun yrittäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan 94 prosenttia Pancho Villa -yrittäjistä haluaa jatkaa ketjun yrittäjänä sopimuskauden päättymisen jälkeen ja suosittelisi Pancho Villa -yrittäjyyttä myös muille.
Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kenth Vesterlund, joka toimii yrittäjänä kolmessa Pancho Villa -ravintolassa Seinäjoella ja Vaasassa. Palkintoperusteluissa kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, että Vesterlund huolehtii henkilökunnastaan kuin perheenjäsenistään, ja että hänen liiketoimintansa on ollut jatkuvasti erittäin kannattavaa myös koronapandemian aikana. Hän on osallistunut aktiivisesti myös ketjun kehittämiseen.
Voittajat edustamaan Suomea European Franchise Awardsissa
Franny Awards -voittojensa ansiosta Pancho Villa -ketjulla ja Kenth Vesterlundilla on mahdollisuus edustaa Suomea lokakuussa Brysselissä järjestettävässä European Franchise Awards -kilpailussa.
Viimevuotisessa European Franchise Awardsissa Kotipizza sai kultaa innovaatioista ja kestävyydestä myönnettävässä Innovation & Sustainability -sarjassa ja FranCon Franchise Consultingin perustaja Henri Laakso nimitettiin alan kunniagallerian European Franchising Hall of Famen jäseneksi. Palkittujen lisäksi myös Alina-ketju, Staria ja SP-Koti-ketjun yrittäjä Tanja Heinonen olivat omien sarjojensa finalisteja.
”Viime vuosina toistuvasti saadut kansainväliset tunnustukset kertovat paljon suomalaisen franchisingtoiminnan laadusta ja franchisingsektorin yleisestä kehityksestä. Meillä on kaikki syy odottaa, että menestys jatkuu myös syksyllä Brysselissä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.
Suunnannäyttäjäksi Kultapalat-perhepäivähoitaja Pirjo Hienonen
Franny Awardsin yhteistyökumppanit, työeläkevakututusyhtiö Elo ja vakuutusyhtiö Fennia, palkitsivat Suunnannäyttäjä-palkinnolla Kultapalat-ketjun perhepäivähoitajan Pirjo Hienosen Porvoosta. Palkinnon perusteluissa kerrottiin, että Hienonen on luonut jo yrittäjäuransa alkuvuosina ainutlaatuisen ilmapiirin, joka heijastuu tyytyväisiin perheisiin ja yhteisiin kohtaamisiin. Franny Awardsin muut yhteistyökumppanit olivat Staria, Verifone ja Verisure.
Fanchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli kuusi miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys
juha.vastamaki@franchising.fi
050 337 5768
Suomalaiset franchisingyrittäjät selviytyvät tuoreen selvityksen mukaan huomattavasti yksinyrittäjiä paremmin yrittäjyyden vaativista ensimmäisistä vuosista.
Useampi kuin yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjistä jatkaa toimintaansa vielä viisi vuotta aloittamisensa jälkeen. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys ja vakuutusyhtiö Fennia.
Kyselyyn haastateltiin 122 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 22 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 44 kuluttajapalvelualojen ja 20 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingkenttää. Mukana olivat kaikki kymmenen suurinta franchisingketjua liikevaihdolla ja toimipaikkojen määrällä mitattuna.
64 prosenttia ketjujen edustajista arvioi, että alle viisi prosenttia ketjun yrittäjistä lopettaa toimintansa yrittäjyyden ensimmäisen viiden vuoden aikana. Tämän lisäksi 24 prosenttia arvioi, että toimintansa lopettaa samana aikana alle kymmenen prosenttia yrittäjistä.
”Yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjästä selviytyy yrittäjyyden raskaista alkuvuosista. Osuus on huomattavasti korkeampi kuin yksinyrittäjillä, joista vain noin joka toinen selviytyy. Se kertoo siitä, miten tärkeitä testattu konsepti, vahva brändi ja ketjun tuki ovat erityisesti yrittäjyyden alussa”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.
Ketjujen kasvuhakuisuudesta kertoo puolestaan se, että 65 prosenttia ketjuista arvioi ketjun toimipaikkojen määrän kasvavan tulevan vuoden aikana. Samalla yrittäjien määrän arvioi kasvavan 55 prosenttia ketjuista. Tämä kertoo siitä, että ketjujen kasvu nojaa entistä enemmän moniyksikköyrittäjyyteen, jossa yksittäinen yrittäjä omistaa ja hallinnoi useita ketjun toimipisteitä eli kasvaa ketjun sisällä.
”Moniyksikköyrittäjyys on suuri mahdollisuus sekä ketjulle että yrittäjälle. Franchisingyrittäjien liiketoiminnan ja kunnianhimon kasvu kertoo suomalaisen franchisingtoiminnan kehittymisestä ja ammattimaistumisesta”, Juha Vastamäki sanoo.
Franchisingketjujen yrittäjäkunta on myös aikaisempaa monimuotoisempaa. 15 prosenttia kaikista franchisingyrittäjistä on maahanmuuttajataustaisia, kun vielä kaksi vuotta sitten heidän osuutensa oli 9 prosenttia.
Suomalainen franchising kansainvälistyy
Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 6 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan hyvinä. 77 prosenttia ketjuista uskoo liikevaihtonsa kasvavan ja 63 prosenttia uskoo, että ketjun yrittäjien taloudellinen menestys tulee paranemaan seuraavan vuoden aikana.
92 tutkitusta suomalaistaustaisesta ketjusta 15 toimii tällä hetkellä kansainvälisillä markkinoilla. Lisäksi 24 prosenttia ketjuista suunnittelee laajentuvansa kansainvälisille markkinoille.
”Franchising on vakiinnuttanut asemansa osana suomalaista yrityskenttää. Se, että suomalaisesta franchisingista tulee vientituote, on luonteva seuraava askel”, Juha Vastamäki sanoo.
| 20.9.2022 08:26:34 | Suomen Franchising-Yhdistys Henkilöstöpalveluyritys Eezy palkittiin Euroopan toiseksi parhaana franchisingketjuna European Franchising Awards -tapahtumassa. Lisäksi suomalaiset yritykset saivat tapahtumassa kaksi kolmatta sijaa. |
| Suomalaiset franchisingalan yritykset menestyivät maanantai-iltana Brysselissä järjestetyssä European Franchise Awards -tapahtumassa. Henkilöstöpalveluyritys Eezy sijoittui toiseksi sarjassa Franchisor of the Year eli Vuoden Franchisingketju. Euroopan parhaana palkittiin espanjalainen ravintolaketju 100 Montaditos. Suomi sai tapahtumassa myös kaksi muuta mitalisisijaa. Franchisee of the Year eli Vuoden Franchisingyritys -sarjassa kolmanneksi sijoittui Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluva Amuletti Asunnot Oy, jossa toimivat Maria Pusa, Janne Kumpulainen, Antti Haataja ja Jesse Nylund. Kotipizza oli puolestaan kolmantena Special Award for Resilience -sarjassa, jossa palkittiin erityisen hyvin koronapandemiasta selvinneitä ketjuja. European Franchise Awards -tapahtuma järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Mukana oli yrityksiä kymmenestä Euroopan maasta. ”Menestys kilpailussa, jossa ovat mukana koko mantereen parhaat ketjut, kertoo siitä, miten ammattitaitoista ja menestyvää suomalainen franchisingyrittäjyys on. Franchisingista on tullut tärkeä osa suomalaista yrityskenttää. Taloudellisen epävarmuuden aikoina sen merkitys korostuu entisestään”, sanoo Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki. |
Eezy valittiin Vuoden Franchisingketjuksi
Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut henkilöstöpalveluyritys Eezyn Vuoden Franchisingketjuksi. Palkinto jaettiin perjantai-iltana 22.4. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -juhlassa.
Vuoden Franchisingketju Eezy Oyj on henkilöstöpalveluyritys, joka auttaa tekijöitä ja heitä tarvitsevia löytämään toisensa. Tarjoamaansa jatkuvasti laajentaneen Eezyn palveluihin kuuluvat henkilöstöpalvelujen lisäksi esimerkiksi rekrytointi, suorahaku ja henkilöarvioinnit, yritysten tutkimus-, valmennus- ja kehittämispalvelut, kevytyrittäjäpalvelut sekä työllisyyspalvelut. Eezy pyrkiikin olemaan Suomen merkittävin työelämän uudistaja. Franchisingyrittäjyys on kuulunyt Eezyn ja sen edeltäjäyritysten liiketoimintamalliin jo 25 vuoden ajan.
Vuonna 2021 Eezyn kautta työllistyi lähes 35 000 työntekijää, joista noin 40 prosenttia oli alle 25-vuotiaita. Yrityksellä oli viime vuoden lopussa 48 toimipistettä ja sen liikevaihto oli noin 305 miljoonaa euroa. Syyskuusta 2020 lähtien Eezy Oyj on listattu Helsingin pörssin päälistalle.
Vuoden Franchisingyrittäjät Kiinteistömaailma-ketjusta
Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvan Amuletti Asunnot Oy:n Maria Pusa, Janne Kumpulainen, Antti Haataja ja Jesse Nylund. Helsingin ja Espoon alueella toimiva yritys kasvatti vuonna 2021 myymälöidensä määrää kahdesta viiteen ja sen liikevaihto kasvoi yli 80 prosenttia Kiinteistömaailma-ketjun ennätykseen, runsaaseen 4,5 miljoonaan euroon.
”Franchisingyrittäjyys on osoittanut voimansa myös koronakriisin aikana. Franchisingin kasvu ja rooli työllistäjänä takaavat, että mallin merkitys koko kansantaloudelle kasvaa entisestään”, sanoo Suomen Franchising-Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli 5 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Lisätietoa
Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys
juha.vastamaki@franchising.fi
050 337 5768